onsdag 11 april 2012

Tre av fyra positiva till klassad rallyfälg!

Tack för alla svar på fälgundersökningen som rasat in på vår mail. Roligt också att ni är så positiva då vi drar ett utvecklingsprojekt. Ni är en stor andel som svarat och hela 75% av er tycker detta med en klassad VOC rallyfälg är bra. Det bekräftar för oss att detta var en viktig fråga att ta tag i och det sporrar oss att jobba vidare med frågan.

De tekniska projekt vi driver just nu har två huvudsakliga fokus: spara pengar för oss tävlande eller öka säkerheten. Några ord konkret om fälgprojektet där jag förstår av vissa röster i debatten att det behövs några förtydliganden:

KOSTNAD. Redan i underlaget indikerade vi ett pris på cirka 1300 kronor inklusive moms och att detta innebär en rabatt på cirka 25% till 30% gentemot vad de kostar för rallykollegor i andra klasser. Billigare alltså! Trots det hävdas något dunkelt att vi fördyrar refererande till andra saker där skribenterna uppenbarligen inte har förståelse eller insikt då man jämför äpplen med päron.

Om man väljer att köpa två fälgar, lägger dessa fram där det oftast blir punktering och med detta slipper en enda punka så tjänar du på detta tillbaks inköpspriset med de rabatter vi med ett ”klassköp” kan åstadkomma. Sedan kommer alltid ivrarana för frisläppning till tals. Frisläppning sparar aldrig några pengar på sikt åt utövarna - tvärtom! Rallysverige är fullt av varnande exempel på detta. Därför slog vi fast redan i underlaget att någon frisläppning blir det inte. 

FLYTTA PROBLEMET. Vår nya fälg syftar inte alls till att premiera dikesåkning eller åkning utanför vägen, det håller inte våra fjäderben, länkarmar och casterstag för, vilket också konstaterats i debatten. De ska inte heller hålla för detta. Och reglerna för dessa delar ska inte ändras. Däremot är det jättetråkigt att få punka på vägen, i spår bara för att det dragits fram sten. I SverigeSerien har vi förhandlat oss till att åka först, då är detta oftast ett litet problem om inte någon sträcka går två gånger. Men, våra bilar måste även fungera i tävlingar där vi går senare i fältet och där vägen därför är sämre. 

INGET PROBLEM. Vill också betona att en klassad fälg förstås inte är något tvång, det är en valmöjlighet. Ser man inte detta som ett problem då ska man förstås fortsätta att åka originalfälgar. Om ett stort antal (vilket vår undersökning tydligt visar) som förmodligen dessutom tävlar mycket och därför förbrukar många fälgar, slutar köpa originalfälgar så kommer det med all sannolikhet att minska trycket på de mest eftersöka modellerna av originalfälgar och därför sänka priserna på dom, bra även för er som inte väljer att köpa den klassade fälgen alltså.

Om det är klokt eller inte är förstås upp till er själva att avgöra men jag konstaterar att vi fått mycket bra svarsfrekvens på vår undersökning och att alltså 75% av alla som svarat är positiva.

/ VOC - Roger