onsdag 15 februari 2023

VOC´s klassansvarige minns Roland ”Mikro” Åström

En dryg vecka och ett Rally Sweden, Mikros VM Rally, har gått sedan förra måndagen då jag nåddes av chockbeskedet att Roland Åström känd av alla som Mikro hade avlidit helt plötsligt. Först nu har jag kunnat samla mina tankar efter chocken. Jag och Mikro var egentligen mer bekanta än nära vänner men ändå tog det här beskedet mig hårdare än jag själv kan förstå. Jag var uppenbarligen närmare Mikro än jag själv förstått. Mikro, en man som jag bara har gott att säga om.

Själv uppväxt i Vännäs och medlem och aktiv i Vännäs MK sedan unga år har åtta år äldre Mikro varit något av en konstant. Jag minns honom redan från hans ungdomsår rallyåkande i SAAB. Redan då med ett ständigt finurligt leende på läpparna. SAAB blev till Opel i samband med att huvudmärket på Motorcentrum där han jobbade ändrades. Han var en otroligt duktig mekaniker som sedemera blev delägare och om jag inte minns alldeles fel till och med VD under en period. 

Tidigt var Mikro också en viktig kugge i Vännäs Motorklubb. Själv alltså aktiv i rally, den sportgren som också kom att bli hans signum. Men redan tidigt var han inblandad i allt. Som när Vännäs MK körde en av landets allra första Rallycross tävlingar redan 1972. Eller när Nordic Cup körde en av sina deltävlingar i Vännäs. Eller Volvocupen. Eller …

Eller i det lilla en huvudroll när Vännäs MK anordnade en bilorientering som aktivitet under skolornas sportlov, det var tider det då sådant fanns på agendan för sportlovsaktivitet! Självklart satt jag med i en bil. Minns att det tog väldigt länge för föraren att överlista att vi medvetet navigerade fel för att få åka mer rallybil. Men mest från detta tillfälle minns jag eftersnacket till långt ut på natten på VMK´s  dåvarande klubblokal med Mikro i huvudrollen. 

Listan på speciella tillfällen hade kunnat göras lång.

Genom åren blev Mikros roll i klubben större, och större, och större. Ledande roll för små lokala tävlingar växte till dito för DM tävlingar, till motsvarande uppdrag i hela norra Sverige, till SM upprepade gånger och till slut alltså också som banchef för ett VM Rally. Inget rallyuppdrag blir större än så. Men samtidigt var det allt, säger allt som berör tävling med bil. RallyCross, Folkrace, Tillförlitlighet … alltid med Mikro i centrum.

Parallellt med detta växte förtroendeuppdragen åt Bilsportsförbundet regionalt och nationellt. Liksom hans roll i MAS. Överallt var Mikro grundbulten. Den som alla trådar går genom. Som allt beror på. Fråga Mikro. Det är Mikro som vet. Det bestämmer Mikro. Fraser vi som jobbat med honom och nära honom känner igen mycket väl. 

Den gångna helgen hyllades Mikro stort i samband med VM Rallyt. Jag vet att vi var många där ute i skogarna som också hela tiden hade en tanke på Mikro samtidigt som vi njöt av ett fantastisk Rally Sweden. En stor grupp som visste att Mikro satt i sin rallystol där uppe i skyn och njöt av sitt VM Rally tillsammans med oss.

Min första spontana och helt ologiska reaktion när jag fick veta om Mikros plötsliga bortgång förra måndagen var ”men, det går ju inte”. Mikro lämnar inte som alla oss andra ett hål efter sig när vi en gång lämnar jordelivet, han lämnar en avgrundsdjup krater. 

Mikro, du du är otroligt saknad. 

/ VOC Mekonomen Rally - Roger Fransson