tisdag 16 februari 2016

Elias Lundberg finslipar formen inför Vännäs Plåt Rallyt


Nya tider, nya talanger, nya hjälpmedel. För en av VOC Mekonomens riktiga framtidslöften så sker en hel del av utveckling och finslipande framför datorn och simulatorn Dirtrally tillsammans med korrekt SetUp med ratt, pedaler och riktig stol.

– Datorn kan förstås inte helt ersätta körningen med rallybilen men däremot är det fantastiskt bra för att testa olika grejor och för mängdträning, berättar Elias. 

Det blir flera timmar per vecka med datorn till hjälp och det har också gett resultat. Elias har, och har innehaft ett antal rekord trots stenhård internationell konkurrens även i Dirtrally.

– Jag har rynkat på näsan åt simulatorer men det är bara att offentligt böja mitt huvud och erkänna att jag har haft fel, väldigt fel, säger klassansvarig Roger Fransson.

Elias är tidig ut men inte först med fenomenet.

– Fjolårets dominant i VOC Mekonomen Rally, Tom Kristensson började också sin karriär framför datorn, nu tar han första steget i sin internationella karriär med Opel Adam Cup nere i Tyskland. Men Elias målmedvetna sätt att mängdträna den här vägen trots att karriären i vanlig rallybil är i full gång, det tror jag är första gången vi ser. 

Att det fungerar det är inte att ta miste på, ni som sett Elias ute i våra skogar förstår vad jag talar om. Och killen har inte körkort än, även om det är ganska nära nu. Vad månde bliva?

Se och njut:  https://www.youtube.com/watch?v=EKPQ67qvvG0